AUTOPREZENTACJAWSTĘP
1.Przedstawienie się.
2.Wykształcenie i przebieg dotychczasowej pracy zawodowej.
3.Uzasadnienie decyzji o podjęciu studiów podyplomowych.
4.Wpływ uzyskania dodatkowych kwalifikacji na dalszą drogę rozwoju zawodowego.
5.Refleksje, wnioski i dalsze działania związane z nowym doświadczeniem zawodowym.
6.Wprowadzenie do omawiania kolejnych wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
SPEŁNIENIE WYMAGANIA 1
(umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych dziedzinach)
oraz WYMAGANIA 3
(umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej)
1.Wprowadzenie – rola komputera w pracy nauczyciela i związane z nią połączenie omawiania obu wymagań.
2.Prowadzenie dokumentacji w domu dziecka (karty pobytu dziecka, karty odzieżowe, karty obserwacyjne, indywidualne plany pracy z dzieckiem, opinie i sprawozdania).
3.Przygotowywanie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w domu dziecka i gimnazjum.
4.Gromadzenie i porządkowanie oprogramowania komputerowego.
5.Rozwinięcie umiejętności wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej podczas stażu w gimnazjum (w tym serwisy edukacyjne, grafika komputerowa, tworzenie stron internetowych).
6.Znaczenie procesu samodoskonalenia.
7.Wnioski wyciągane z obserwacji zajęć innych nauczycieli oraz prowadzenia własnych zajęć w ich obecności i poddawania się ocenie innych nauczycieli i dyrektorów.
8.Współpraca z innymi nauczycielami.
9.Wykorzystywanie umiejętności z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej przy podejmowaniu działań na rzecz rozwoju szkoły, promocji i doskonalenia jej pracy.
• Arkusz kalkulacyjny – np. tabele do podsumowywania wyników klasyfikacji lub wyników próbnych egzaminów gimnazjalnych.
• Sieci komputerowe, obsługa sprzętu i oprogramowania - opieka nad pracownią komputerową.
• Grafika komputerowa – opracowywanie materiałów promujących szkołę, dyplomów, podziękowań, środków do przeprowadzanych w szkole imprez i konkursów.
• Tworzenie stron internetowych – opieka nad szkolną witryną.
• Poczta elektroniczna – prowadzenie szkolnej korespondencji e-mailowej.
• Word, Publisher – opieka nad redakcją techniczną gazetki szkolnej.
SPEŁNIENIE WYMAGANIA 2
(umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych)
1.Współpraca podczas pracy w domu dziecka z: rodzicami, szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, PCPR-ami, ośrodkami pomocy społecznej, sądami. Aktywna działalność w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.
2.Opieka nad sekcją sportowo-rekreacyjną w domu dziecka.
3.Prowadzenie zajęć koła informatycznego w gimnazjum. Wykonanie na tych zajęciach mini-przewodnika po okolicy zamieszczonego na szkolnej stronie.
4.Zorganizowanie wycieczki do kina dla wychowanków z uwzględnieniem zróżnicowania wiekowego.
5.Analiza i zmiana obowiązującego w gimnazjum programu nauczania informatyki.
6.Poszukiwanie nowych metod i forma pracy z dziećmi (np. zajęcia nauki haftu i szydełkowania w domu dziecka; metoda projektu stosowana w gimnazjum – praca nad kolejnymi numerami gazetki szkolnej; indywidualizacja pracy na lekcjach informatyki).
7.Uwzględnianie w prowadzonych zajęciach problemów współczesnego świata (np. uzależnienia od komputerów i Internetu; problemy związane z nieprawidłowym odżywianiem – anoreksja, bulimia, otyłość, podczas wykonywania ćwiczeń z arkusza kalkulacyjnego; przeprowadzenie cyklu zajęć z pierwotnej profilaktyki wad cewy nerwowej).
8.Organizowanie i przeprowadzanie konkursu informatycznego nt. walorów przyrodniczych, krajobrazowych, kulturowych czy historycznych zamieszkiwanego regionu.
9.Zachęcanie i umożliwienie uczniom brania udziału w internetowych akcjach i konkursach (np. Szkoła z Klasą, „Energia elektryczna – bezpieczną energią przyszłości”).
SPEŁNIENIE WYMAGANIA 4
(umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych zadań)
1.W domu dziecka: wykorzystywanie świeżo zdobytej po ukończonych studiów pedagogicznych wiedzy do rozwiązywania napotykanych problemów.
2.Przeanalizowanie zaplanowanego przed okresem stażu w gimnazjum zakresu literatury:
• Planowanie pracy dydaktycznej.
• Metody nauczania.
• Ocenianie osiągnięć uczniów.
• Współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne .
• Czas wolny dzieci i młodzieży.
• Ścieżki edukacyjne w gimnazjum.
• Promocja szkoły.
• Gazetka szkolna.
3.Przeanalizowanie literatury dotyczącej problemów, które wyniknęły w trakcie odbywania stażu w gimnazjum:
• Samokształcenie.
• Praca z dzieckiem zdolnym.
• Dziecko nadpobudliwe psycho-ruchowo.
SPEŁNIENIE WYMAGANIA 5
(Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych zadań)
1.Znajomość przepisów dotyczących awansu zawodowego nauczyciela:
• Karta Nauczyciela (zmieniona 15 lipca 2004 r.)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
2.Znajomość przepisów regulujących pracę szkoły i nauczyciela.
• Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r..
• Karta Nauczyciela.
• Szereg rozporządzeń (np. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych
• Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
• Dokumenty wewnętrzne szkoły: Statut, Program Rozwoju Szkoły, Plan Wychowawczy, itp.
3. Wykorzystywanie znajomości przepisów przy wykonywaniu swoich obowiązków
(np. udział w pracach Rady Pedagogicznej, przygotowywanie rozkładów materiału i kryteriów ocen, udział w pracy komisji klasyfikacyjnej, udział w pracy komisji egzaminacyjnej, itp.)
ZAKOŃCZENIE
1.Określenie kierunków dalszego rozwoju:
• Przeprowadzenie na zajęciach koła informatycznego kursu obsługi programu Flesz i Dreamweawer firmy Macromedia oraz przeprowadzenie prac nad nową stroną internetową szkoły.
• Zgłoszenie szkolnej gazetki do ogólnopolskiego konkursu o tytuł Mistrza Pismaków.
• Modernizacja szkolnej pracowni komputerowej.
• Przeprowadzenie kursu komputerowego dla nauczycieli.
2. Pozytywne zmiany w osobowości, które dokonały się podczas stażu (m.in. wytrwałość w dążeniu do celu, zorganizowanie, wzmocnienie wiary we własne możliwości).
Katarzyna Dałek
Gimnazjum w Czarnym Dunajcu